Scenariusz zajęć w klasie V

 

T: „Wycieczka śladami Stasia  i Nel” – projektujemy folder reklamowy w oparciu o powieść Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy” (2 godz.)

 

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:

-         sformułować cel projektu

-         współtworzyć instrukcję projektu (pod kierunkiem nauczyciela)

-         klasyfikować informacje z punktu widzenia celów projektu (podział na mniej i bardziej ważne czy ciekawe)

-         sformułować hasło reklamowe

-         zaprojektować trasę wycieczki

-         poprawnie zapisywać nazwy własne, daty

-         formułować wypowiedzi w roli uczestnika wycieczki

-         zaprojektować symbol graficzny wycieczki lub logo biura turystycznego

-         współpracować w grupie, podejmować decyzje grupowe

-         wyrażać swoją opinię, argumentować

-         twórczo rozwiązywać problemy

-         ocenić pracę własną oraz innych członków grupy

 

Metody:

-         projekt, swobodna dyskusja, kreatywne pisanie, „burza mózgów”                                                                      

      praca w grupach oraz z całym zespołem klasowym

 

Materiały:               tekst utworu, instrukcja, kolorowe czasopisma, mapka podróży, kolorowy papier, mazaki, nożyczki, klej

 

 

Przebieg zajęć:

 

 

Zaangażowanie:        

-         swobodna rozmowa na temat funkcji, jakie spełnia folder oraz jego ewentualnej zawartości

-         ułożenie instrukcji do projektu metodą „burzy mózgów” – przy pomocy nauczyciela

-         podział na grupy ,gromadzenie materiałów do pracy

                                

                               

Badanie:                   

-         podział funkcji w zespole ( lider, sekretarz, sprawozdawca)

-         analiza instrukcji, pomysły realizacji, argumentowanie, wypracowanie projektu folderu

                                

 

Przekształcanie:         wykonanie projektu zgodnie z instrukcją

 

 

 

Prezentacja :             

-         przedstawienie folderów przez sprawozdawców

-         wybór najlepszej pracy z  uzasadnieniem

                                

 

Refleksja:                 

-         ocena pracy grupy

-         ocena swojego wkładu w pracę zespołu

                                

 

Komentarz :             Podobne zajęcia zostały przeprowadzone  w klasie VI ( „ Wycieczka na Wyspę Robinsona” ) oraz czwartej („ Zwiedzamy Akademię Pana Kleksa” ).

                                Wszystkie foldery mogą być zaprezentowane  na „Giełdzie wycieczek turystycznych”,  podczas której uczniowie i nauczyciele deklarują swój udział w konkretnej wyprawie. Następnie można przeprowadzić sondę  wśród zainteresowanych najpopularniejszą  wycieczką. Wskazane jest omówienie wyników sondy w poszczególnych klasach.

                                Sprawozdanie z giełdy może stanowić ciekawy materiał do gazetki szkolnej.

                                 W klasie słabszej można zrezygnować z formułowania instrukcji z uczniami, a podać gotową

 

 

INSTRUKCJA DO FOLDERU

 

1.      Nazwa firmy turystycznej, nazwa wycieczki, logo, symbol graficzny

2.      Hasło reklamujące wycieczkę

3.      Trasa wyprawy

4.      Atrakcje turystyczne

5.      Sprawy organizacyjne (termin, cena, noclegi, wyżywienie, transport itp.)

6.      Wypowiedzi zadowolonych wycieczkowiczów

 

                                                                       Renata Żmijowska