Scenariusz lekcji języka polskiego w gimnazjum

 

 

Temat lekcji: Polska. Mieszkam w Polsce. Poezja wobec problemu ojczyzny.

 

Cele lekcji:

Uczeń:  -     poznaje utwory poetyckie i utwory muzyki rozrywkowej podejmujące problem                                                     

                   ojczyzny

-         analizuje teksty liryczne

-         wnioskuje

-         porównuje różne teksty kultury

-         rozbudza w sobie zainteresowanie sprawami ojczyzny i jej przyszłością

-         pracuje w grupie

 

Środki dydaktyczne: - teksty utworów poetyckich

-         karty pracy

-         nagrania muzyczne

-         słowniki polonistyczne

 

Metody pracy: „burza mózgów”

                         analiza i interpretacja

                         wędrującego eksperta

                       

PRZEBIEG LEKCJI:

 

  1. „Burza mózgów” – wypisywanie pojęć skojarzonych ze słowem ojczyzna

                                               

                                         

                                                               ojczyzna

 

 

 

 

2.   Podanie tematu lekcji / zapis na kartach pracy / i uświadomienie celów lekcji

 

  1. Podział klasy na 3 grupy. Każda grupa otrzymuje teksty trzech utworów literackich.

 

Grupa  A

Grupa  B

Grupa  C

„Bogurodzica”

 

„Hymn do miłości ojczyzny”

/ I. Krasicki /

 

„Ojczyzna”

/ K.I. Gałczyński /

 

„Rota”

/ M. Konopnicka /

Inwokacja do „Pana Tadeusza”

 

„Zapach”

/ K. Wierzyński /

„Mazurek Dąbrowskiego”

 

„Moja piosenka”

/ C.K. Norwid /

 

„Wiersz dydaktyczny”

/ B. Żurakowski /

 

4.      W trakcie analizy uczniowie zwracają szczególną uwagę na różnice między tekstami, wypisują określenia ojczyzny, odnajdują synonimy, uczucia podmiotu lirycznego.

 

  1. Z zastosowanie metody wędrującego eksperta / wybrani z grup uczniowie – eksperci – po 1 z grupy- jednocześnie podchodzą zgodnie z ruchem wskazówek zegara do pozostałych grup i informują o wynikach swych analiz; wszyscy eksperci muszą dotrzeć do wszystkich grup /grupy przedstawiają efekty swej pracy.

 

  1. Wnioski: Każdy zespół na podstawie zdobytych informacji ustala wnioski i zapisuje je w karcie pracy

np. „Bogurodzica”, „Rota”, „Mazurek Dąbrowskiego” to pieśni związane z historią Polski, pełniły/pełnią rolę hymnów, .......

ojczyznę poeta określa jako zdrowie, jest piękna, kochana, ........

synonimy: kraj, ziemia ojców, .................

 

  1. Prezentacja nagrań muzycznych / lub ich fragmentów / :

-         S. Soyka   Moja ojczyzna  /sł. C.K. Norwid/

-         Kult  Mieszkam w Polsce

-         T. Love  Ojczyznę trzeba kochać...

 

  1. Podsumowanie: Porównanie sposobu pojmowania ojczyzny w poezji, piosence i w     umyśle młodego pokolenia – wypowiedzi ustne kilku osób i zapis do karty pracy

 

  1. Zadanie domowe:  Na podstawie poznanych utworów literackich utwórz własną definicję słownikową pojęcia ojczyzna.

 

 

Przykładowa karta pracy

                                                                                              

                                                                                                  Data: .......................................

 

Temat lekcji:..............................................................................................................................

 

 

  1. Utwory literackie:

-         ....................................

-         ....................................

-         ....................................

-         ....................................

-         .....................................

  1. Wnioski z analizy: .......................................................................................................

                                    ........................................................................................................

                                    ........................................................................................................

                                    ........................................................................................................

                                    ........................................................................................................

  1. Piosenki:

-         ........................................................

-         ........................................................

-         ........................................................

  1. Jak pojmuje ojczyznę poeta, piosenka i młody człowiek ?

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

 

  1. Praca domowa: Na podstawie poznanych utworów literackich utwórz własną definicję słownikową pojęcia ojczyzna.

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

Opracowanie:

Aleksandra Żak

Gimnazjum nr 1

w Wodzisławiu Śl.